Direktlänk till inlägg 2 maj 2009

red bul facts!

Av fast-car - 2 maj 2009 11:08

Red Bull er en østerriksk energidrikk som inneholder koffein, sukker og taurin. Drikken var ulovlig å selge i Norge da den inneholder for høye verdier av koffein og taurin. Tilsvarende forbud finnes (per 2007) på Island, i Danmark, og Uruguay, selv om drikken etterhvert har blitt lovlig i flere land der den tidligere var forbudt. Da den selges i Sverige er den ikke uvanlig å kjøpe med seg hjem av grensehandlende nordmenn der. Red Bull eier også den amerikanske fotballklubben Red Bull New York og den østerrikske fotballklubben Red Bull Salzburg, i tillegg til formel 1-lagene Red Bull Racing og Scuderia Toro Rosso.

Frem til 2009, var Red Bull ulovlig i Norge, ettersom den inneholdt store mengder koffein, som var klassifisert som legemiddel. Red Bull var dog lov å ta med seg inn til Norge. Ut ifra skriv som er tilgjengelig fra tollvesenet står det at en kan ta med «inntill ett års forbruk», definert som 400 bokser.[1] I 2009, endret EU reglene om koffein, slik at det ikke lenger ansees for å være et legemiddel, og Red Bull styres derfor av andre regler, og kan selges i Norge som enhver annen leskedrikk.[2] Den opprinnelige Red Bull inneholder blant annet sukker, B-vitaminer, taurin og koffein, men i norge vil drikken ha en redusert mengde vitamin B6.

Red Bull har sitt opphav i drikken «Krating Daeng» (กระทิงแดง - rød okse) fra Thailand, der den ikke inneholder kullsyre, og har høyere sukkerinnhold. Det var østerrikeren Dietrich Mateschitz, som syntes drikken var en god kur for jetlag, som bestemte seg for å adaptere drikken til det vestlige markedet, og den ble sluppet i Østerrike i 1987, Ungarn 1992 og USA 1997.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fast-car - 7 januari 2014 14:39

er en stund siden jeg skrev her sist, ser jeg. Har gått kjemiprosess VG2, og har blitt lærling i Hydro Aluminium i Årdal:-) Har og blitt onkel til ei lita jente, på nå snart 3 år...? Det er da et års tid mellomrom mellom henne og min nevø.    D...

Av fast-car - 3 april 2011 08:39

blogginga er det blitt lite av! har blitt onkel 2.des.10 og det er morsomt! kjempekoslig å ha klumpen her :) dagene går til skole, nett, ps3 og det er egentlig alt. leser på forum ang psykiatriske avdelinger i NORGE! sykt at vi kan være bra nå, etter...

Av fast-car - 1 juli 2010 13:08

har lyst på en RC radiostyrt  bil som går på bensin. går opp til 80 km/t og det ser tøfft ut. blir 3000 ,- til sammen med bensin, håndbok, ekstra eksosrør (?), og alt det jeg trenger!!!!!!!!!!!!!!!! det synes jeg er bilolig å kjøpe for mine egne peng...

Av fast-car - 30 juni 2010 00:20

det er ei uke siden pusilite døde nå, og det er nå sorgen kommer tror jeg. bare med tanken på henne ligge helt bevisstløs er helt jævlig (sorry).skal til byen der mamma vokste opp på shopping i morgen, og det blir koslig. mamma skal gå nattvakt to ne...

:(

Av fast-car - 21 juni 2010 23:38


ikke mange innleggene siden, skrev jeg i bloggen min om at hamsteren, Linc var død. nå er desverre Pusilites tid kommet    mange minner med Pusilite. knuste mye, og kom og trøstet meg når jeg var lei meg under mamma og pappas skillsmisse. gråt jeg, k...

Presentation

Omröstning

tror du/synes du at Pulilite var en fin katt?
 JA!! triste nyheter med den katten. sikkert koselig
 ja!
 nei

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards